ההצגה חייבת להימשך! תערוכה וירטואלית עם סקצ’אפ במוזיאון סן חוזה לאומנות

ההצגה חייבת להימשך! תערוכה וירטואלית עם סקצ’אפ במוזיאון סן חוזה לאומנות

איך מקיימים אירועי תרבות למרות ההגבלות בתקופה מאתגרת זו? בכתבה הבאה אנחנו מביאים את הסיפור של תערוכות מחנות הקיץ לילדים, שמוצגת בימים אלו במוזיאון סן חוזה לאומנות בקליפורניה. מוביל הפרויקט הוא אריק סרג’נט, עובד בסקצ’אפ כבר 14 שנה, וכיום מרצה ומפתח תוכן בקמפוס של סקצ’אפ. אריק בעל ניסיון באדרכילות נוף ועיצוב אורבני, ונחשב למנוסה ביותר בפתרון אתגרים בעיצוב אתרים באמצעות מידול תלת מימד. 

אריק מספק לנו הצצה אל הפרויקט האחרון שלו – יצירת תערוכה וירטואלית אינטראקטיבית עבור מוזיאון סן חוזה לאמנות. בכתבה זו, הוא מציג בפנינו את תהליך העבודה עם סקצ’אפ בפרויקט זה. 

תן לנו קצת רקע על הפרויקט האחרון שלך

עם דרישות הריחוק החברתי שבאו בעקבות משבר הקורונה שפוקד את העולם, חיפשו במוזיאון שנמצא בעיר סן חוזה שבקליפורניה, דרך מקורית להציג את התערוכה שמתקיימת בו בדרך כלל בתקופה זו. הייתה ציפייה גדולה בקרב הילדים (והוריהם) לאירוע, ולכן היה חשוב שלא לבטל את התערוכה ולנסות לקיים אותה באופן רגיל ומהנה עד כמה שאפשר – בהתחשב בתנאים הנוכחיים. 

רעייתי איימי ואני העלינו רעיון – ליצור את התערוכה הזו באופן וירטואלי באמצעות סקצ’אפ! לא היו ברשותינו הרבה פרטים על בניין המוזיאון עצמו, מכיוון שלא יכולנו להיות שם פיזית, אבל ידענו שהמטרה שלנו היא ליצור משהו שיהיה כמה שיותר מציאותי. 

לפיכך, האתגר החל: איך יוצרים מודל מוחשי מרחוק, בלי להיות במקום עצמו, ומבלי שיש לך את נתוני הבניין המקוריים? 

ספר לנו כיצד התחלת את הפרויקט הייחודי ואיך נראתה זרימת העבודה שלך בסקצ’אפ

כדי להתחיל לעבוד על המודל התלת מימדי, ייבאתי ומדדתי תמונות ייחוס שונות של החלק החיצוני של בניין המוזיאון והפכתי אותן לשקופות כדי שאוכל למדל מעליו. התחלתי מהחלק החיצוני וברגע שסיימתי אותו, התחלתי לעבוד מבחוץ – פנימה. המידול של כל החלק החיצוני של המוזיאון היה אולי מעט מוגזם ולא באמת נחוץ, אך התהליך אפשר לי ללמוד הרבה על דיוק – ולכן אני שמח שעשיתי את זה.

למעלה: שימוש בתמונות ייחוס כדי למדל את החלק החיצוני של המוזיאון

לטובת מידול החלק הפנימי, לא היו לי הרבה מקורות בהם יכולתי להשתמש – רק תוכנית קומה בסיסית לעבוד איתה. זה היה מאתגר מכיוון שבשביל ליצור תערוכה וירטואלית שתהיה מוחשית עד כמה שניתן, הייתי זקוק למודל תלת מימדי מדויק כדי להתאים את הממדים האמיתיים של חלל המוזיאון – כך שהפרטים היו סופר חיוניים! עיצבתי את החלק הפנימי בהתבסס על תוכנית הקומה שהיתה ברשותי, כמה תמונות לרפרנס שמספק המוזיאון, והידע המקצועי שלי בנוגע לגדלי דלתות, חלונות ומדרגות נפוצים, שצברתי במשך שנים של עבודה. 

למעלה: מבט אל חדרי הגלריה הפנימיים באמצעות כלי ה-Section Plane בסקצ’אפ – כלי תצוגה שמשמעותו פינוי התצוגה וראות טובה ופתוחה לעבר כל חלק במודל קיים. בעת החיתוך, הגאומטריה המורכבת מאוסף של קווים ומשטחים מוסתרת. כך, תוכלו לגשת ולעבוד על המודל ולשנותו. בלחיצת קליק נוספת, תוכלו להחזיר את המודל למצב שלם או ליצור חתך אחר. העיגולים הכחולים מייצגים את הנקודות מהן יילקחו הפנורמות.

לאחר שהחוץ והפנים הושלמו, התחלתי בהוספת הפרטים: קשתות, מעקות, מרקמים וחומרים. כדי לשלב טקסטורות וחומרים השתמשתי ב-V-Ray, בעזרתו רינדרתי רצף של פנורמות 360 מעלות לכל חדר. חיבור הפנורמות האלו יצר למעשה סיור וירטואלי במוזיאון, שמוביל את המבקרים מחוץ לבניין דרך הלובי הראשי לחדרי הגלריה שבהם הוצגו יצירות האמנות. השימוש ב-V-Ray אפשר לי להאיץ את תהליך העבודה שלי, ולהציג תוצאה פוטוריאליסטית (מוחשית, מציאותית) יותר. 

למעלה: רינדור 360 סופי של לובי המוזיאון

אחרי שכל הפרטים במודל מוקמו במקומם בהצלחה, ייבאתי את העבודות שהגישו הילדים. החלק הזה בתהליך לקח קצת יותר זמן כי היו כל כך הרבה יצירות לייבא – 75 יצירות לתערוכה, כפול שתי תערוכות! למרבה המזל, לרשותי עמד כלי ה-Scale Tool של סקצ’אפ – שמאפשר לי למדוד פני שטח במדויק, כך שיכולתי למקם את העבודות שהגישו הילדים מאחורי המסגרות ולהתאים אותן בצורה חלקה, מה שהפך את התהליך למהיר במיוחד. 

נדרשו לי כ-40 שעות עבודה ליצירת התערוכה המלאה, כולל יצירת המודל התלת מימדי ומיקום העבודות שהגישו הילדים. זו הייתה עבודה רבה, אך הודות ליכולות של סקצ’אפ, הצלחתי לשלוט על זרימת תהליך העבודה ולנהל את הפרויקט שלי בצורה יעילה – על הדרך למדתי כמה טיפים וטריקים שיסייעו לי לבצע פרויקט כזה או דומה, מהר יותר בפעם הבאה.

אילו טיפים תוכל לתת לקוראים המתנסים ביצירה ועיצוב של מרחבים וירטואליים?

הטיפ הראשון והכי חשוב – אתם יכולים לעשות את כל העבודה בסקצ’אפ! סקצ’אפ הופכת את העבודה לקלה ומהנה, ואתם יכולים ליצור מרחב וירטואלי בו יוכלו לבקר בכל עת. החלק הטוב ביותר הוא שהעבודה המאתגרת של מידול בתלת מימד של מעטפת המוזיאון וחלקו הפנימי של הבניין – המהווים למעשה את בסיס הפרויקט, כבר הושלמה, כך שעדכון התערוכה הווירטואלית הקיימת או הוספת יצירות אומנות חדשות לתערוכות חדשות תהיה קלה ומהירה. 

הנה כמה טיפים שאוכל להעביר מפרויקט המוזיאון שביצענו עבור אלו המעוניינים ליצור חללים וירטואליים משלהם: 

  • נסו להשיג כמה שיותר חומרים רלוונטיים שיכולים לעזור לכם למדל את נושא הפרויקט שלכם, כגון: תכניות קומה עדכניות, תמונות, Google Street View וכו’. הכלל פשוט – ככל שתשיגו יותר הפניות רלוונטיות ואיכותיות – תוכלו להגיע לתוצאה טובה יותר. 
  • ודאו כי אתם מכוונים מראש את זווית התצוגה. כאשר עובדים עם רינדור, מקבלים בסופו של דבר תמונה. לכל תמונה יש זווית ולכן אין טעם להשקיע עבודה מיותרת על משטחים שלא יוצגו בתמונה. דרך העבודה הנכונה היא קודם כל לכוון את זווית התצוגה ורק כאשר מוצגים המשטחים שייראו, לקבע את הזווית ולעבד אותם. תהליך עבודה נכון זה יכול לחסוך לכם זמן מידול יקר.
  • קחו בחשבון ואל תוותרו על הפרטים הקטנים. הוספת מאפיינים כמו פריטי ריהוט ושילוט עשויים להאריך קצת יותר את התהליך, אך השפעתם בהחלט מורגשת בתוצאה הסופית. ככל שתוסיפו יותר פרטים – כך תקבלו מרחב וירטואלי ריאליסטי יותר! 
  • אחרי שסיימתם לבנות את המודל התלת מימדי של הבניין – שמהווה למעשה את בסיס הפרויקט, קל לכבות מאפייני גרפיקה ופרטי עיצוב ספציפיים. זה נהדר אם יש לכם יותר ממרחב אחד ליצור, או במידה ותרצו להציג תערוכה נוספת בהמשך. 
  • מצאו את התוספים שמתאימים לפרויקט שלכם – הם יעזרו לכם להאיץ את תהליך העבודה. 
  • היו סבלניים בזמן הרינדור. זכרו שתצוגת 360 מעלות נוצרת מעיבוד של תמונות מרובות בבת אחת לכל סצנה, ולכן היא דורשת רזולוציה מעט גבוהה יותר מאשר עיבוד תמונה אחת. בפרויקט הזה, הסצנות עובדו ברזולוציה של 9000 פיקסלים על 4500 פיקסלים.

נשמח אם תוכל לספר לנו קצת על התוספים וההרחבות בהם השתמשת במהלך פרויקט זה 

השתמשתי בתוסף Pipe Along Path כדי ליצור את המעקות בחזית החיצונית, ותוסף Round Corner, שעזר לי לרכך את הקצוות החדים של אבני הבניין. וכמובן, השתמשתי ב-V-Ray לצורך עיבוד פוטוריאליסטי של פנורמות ה-VR שמהן מורכב הסיור הווירטואלי במוזיאון. 

בפרויקט זה לא השתמשתי בהרחבות, אבל כן עשיתי שימוש ביוצר הסיורים הווירטואליים של גוגל (כן, יש כזה דבר!), וכמובן – ב-3dwarehouse – מחסן רכיבי התלת מימד של סקצ’אפ ממנו ייבאתי חלק מהפרטים המוצגים במודל כמו סורגי העץ וספסלי הלובי. עם זאת, מרבית האלמנטים שמופיעים בפרויקט היו ספציפיים כל כך למוזיאון, עד שהיה צריך לבנות אותם מאפס.

למעלה: הוספת מעקות בקליק אחד בעזרת תוספים

בתערוכות אלו הקהל מגיע בדרך כלל בצורה פיזית ומתרשם מהיצירות פנים אל פנים, ולא בצורה וירטואלית… איך הצלחתם להתגבר על האתגר הזה וליצור בילוי מהנה ומרתק? 

התערוכה באוויר ממש עכשיו, ותוכלו לערוך בעצמכם את הסיור המלא כאן. כדי ליצור עניין סביב התערוכה, ובמיוחד בגלל שמדובר בתערוכה וירטואלית, ערכנו מיני “ערב פתיחה” בזום בו הודינו לכולם על ההשתתפות והראינו להם כיצד לנווט במוזיאון הווירטואלי לפני ששלחנו אליהם את הקישור. זה הביא (וגם אם רק קצת) מההתרגשות והציפייה הצפויים בפתיחה חגיגית של תערוכה, כך שלמרות המצב המורכב, אפשר להכתיר את הפרויקט כמוצלח מאד לילדים ולמוזיאון סן חוזה לאמנות.

לצפייה בתערוכה הוירטואלית, לחצו כאן

;

התחבר

הרשם/י לפתיחת חשבון

להורדת התוכנה בחינם נא מלאו את הפרטים

שמנו לב שהפנייה היא בנושא תמיכה