סקצ’אפ לאדריכלי נוף: נווה מדבר עירוני

סקצ’אפ לאדריכלי נוף: נווה מדבר עירוני

ממוקמת בדרום שוודיה, העיר לונד (Lund) נזקקה למערכת של סכרים לאיסוף נגר סופות. מתוך מחשבה על מטרה זו, המירו בטירנס (Tyrens) – קבוצת ייעוץ עם מומחיות בפיתוח עירוני ותשתיות ותשוקה ליצור פתרונות ברי קיימא לעתיד, מגרש עצום (שווה ערך ל-30 מגרשי כדורגל) ל’פארק הידע’ (Knowledge Park) ויצרו נווה מדבר ירוק לעיר, ומודל אירופאי לפיתוח עירוני בר-קיימא.

השכונה הפורחת Brunnshög שבעיר, היא ביתו של מרכז מחקר ו-IT מהמובילים בעולם ויעד בינלאומי המושך אליו את העוסקים במדע, תרבות ונופש. פארק הידע מהווה חיבור אסטרטגי, אקולוגי וחוויתי בין העיר לנוף החקלאי שמסביב.

הניסיון של טירנס במגוון פרויקטים רחב בתחומי התשתיות והפיתוח העירוני, והעובדה כי הם מקפידים לשמור על שיקולים מעשיים ואתיים בחזית התהליך והעיצוב, הביאו את עיריית לונד לבחור בהם לתכנון הפרויקט הזה, שעלותו מוערכת במיליוני קרונות שוודיות.

בסקצ’אפ ישבו לשיחה עם המהנדס האזרחי ומנהל הפרויקט מטעם טירנס, אנדריאס אולסון, שעובד בחברה כבר 15 שנה, כדי לשמוע איך הופכים רעיונות למציאות, ממקור ראשון.

ספר לנו בבקשה על הפרויקט, ועל המטרות המרכזיות שהשגתם במהלך העבודה עליו

הרעיון העיקרי העומד מאחורי הקמת פארק הידע היה ליצור יעד טיולים ופנאי לתושבי האזור והן כאזור בילוי יומיומי למי שגרים ועובדים בשכונת Brunnshög השוכנת בשוליו. המטרה הייתה ליצור סביבה פתוחה היוצרת חדוות תנועה בקרב המבקרים ומסלולים מגוונים, המאפשרים למבקרי הפארק להתנייד בצורות שונות.

הנושא שנבחר לאזור הראשון, הממוקם בחלק הצפון מערבי של הפארק, הוא של משחק והנאה. בנייה של שלב ראשון זה מילאה תפקיד חיוני בהקמת השטח כולו – עוד לפני שהופיעו אזורי המגורים שמסביב. באזור זה נכללה גם בנייה של שני סכרים ייעודיים ל”ניהול” משקעי סערה שיזרמו לפארק מכיוון שכונת Brunnshög.

בפארק הידע נמצאים גם “כפר המדע” ומתקני מחקר MAX IV ו-ESS, בהם מועסקים עובדים רבים – שיבקרו דרך קבע בפארק, כמו גם התושבים המתגוררים בסמיכות. הבנה שהפארק יארח קבוצות מגוונות הובילה אותנו לאורך כל התכנון והעיצוב של הפארק כדי שיתן מענה לכל מי שירצה לבקר בו – החל מעובדים המטיילים בארוחת הצהריים ועד למשפחות עם ילדים שיוצאות לטיול.

בשכונת Brunnshög קיימת גם גינה עירונית גדולה בה מטפחים גידולים שונים, שתועתק לפארק, לשטח עיבוד חדש שתוכנן בשיתוף עם חקלאים מקומיים. הפארק מתחבר לשמורת טבע סמוכה, Kungsmarken, חלק מרשת של אזורי טבע מוגנים בתכנית Natura 2000 של האיחוד האירופי. היופי הטבעי נמצא בלב הפארק, הפועל בהרמוניה מושלמת עם העיר.

בנוסף לגשר להולכי רגל שנמתח מעל אחד מהסכרים באתר, ביצענו רענון מקיף לנוף, שתלנו עצים, בנינו מגרשי משחקים ופיתחנו שבילי ריצה כדי ליצור מרחב שכל הקהילה תוכל להשתמש בו.

באיזו תוכנת עיצוב השתמשתם בפרויקט?

השתמשנו בתוכנת המידול בתלת מימד של סקצ’אפ מתחילתו ועד סופו של תהליך העיצוב.

בתחילת הפרויקט, אדריכלי הנוף השתמשו בתוכנה כדי ליצור מודל הממחיש את כל הפארק והחלקה הספציפית בה הנחל והסכר צריכים לעבור. סק’צאפ עזרה לנו להציג חלקים שונים בפארק לעירייה עוד לפני תחילת הפרויקט – והיוותה כלי ממש חיוני להצלחת המשימה.

בהמשך הפרויקט נעשה שימוש בסקצ’אפ לתכנון מפורט של אלמנטים ספציפיים בפארק כגון גשר העץ, לוחות פלדה המשמשים למבצר, ספסלי עץ, קוביות קטנות למגרש המשחקים, איורים של טבעות בטון למגרש המשחקים, וכן אלמנטים עיצוביים אחרים הפרוסים במרחבי הפארק.

לא היה מקום לפספוסים בפרויקט הזה מכיוון שהיה לו תקציב קבוע ממנו לא היה ניתן לחרוג.

“סקצ’אפ היוותה גורם מכריע בתקשורת עם הגורמים השונים בעירייה. בזכותה יכולנו לשתף תוכניות ולהמחיש להם אותן בצורה ויזואלית וקלה להבנה.”

קיימנו פגישות רבות עם פקידי עירייה וחקרנו רעיונות שונים בדרך שיתופית – העובדה כי סקצ’אפ מאפשרת את זה, הייתה אחת הסיבות העיקריות לבחירה שלנו בתוכנת המידול הזו. דרך סקצ’אפ, יכולנו גם להפיק מסמכי מכרז לקבלנים, ליצור ולייצא שרטוטים מפורטים עבור חלקים ספציפיים של הפרויקט, כמו גשר העץ.

בעבר, צוות העיצוב שלנו היה מייצר מודלים בסקצ’אפ שהיו משמשים להדמיות מול לקוחות, ולאחר מכן המהנדס האזרחי היה מצייר ב-AutoCAD. עבור הפרויקט הזה, לא רצינו להשקיע יותר מדי זמן בציור מחדש ב-AutoCAD. השתמשנו בסקצ’אפ לכל אורך הדרך כדי ליצור תהליך עיצוב יעיל יותר, לחסוך זמן וכסף ולאפשר את זרימת העבודה.

בסופו של דבר, כולם יצאו מרוצים – אנשי העירייה מהתוצאה ואנחנו מהעמידה ביעדים שהצבנו לעצמנו.

סקצ’אפ מהווה דרך מהירה וקלה להמחיש רעיונות עבור לקוחות. התוכנה עוזרת לנו ליצור מודלים שקל להבין ובכך מפחיתה אי הבנות. אלו תכונות קריטיות לזרימת תהליך העבודה שלנו.

בפרויקטים כמו זה, הנפרשים על שטח גדול ביוחד (הפארק חולש על שטח בגודל 210,000 מ”ר), תקשורת חלקה הינה גורם מכריע להצלחת הפרויקט.

;

התחבר

הרשם/י לפתיחת חשבון

להורדת התוכנה בחינם נא מלאו את הפרטים

שמנו לב שהפנייה היא בנושא תמיכה