יצירת מודל תלת מימדי לבניין בן 6 קומות שנבנה עם פיתוחים ומסגרות עץ

יצירת מודל תלת מימדי לבניין בן 6 קומות שנבנה עם פיתוחים ומסגרות עץ

האם אפשר לבנות בניין בן שש קומות אשר מאופיין בפיתוחי עץ ומסגרות עץ ב-SketchUp? בהחלט! תשאלו את ג’ון ברוק, מעצב ובונה בתים בהתאמה אישית. ברוק נמצא בענף למעלה משלושה עשורים ומשתמש ב-SketchUp כתוכנת העבודה העיקרית שלו. הוא מתמחה בבניית דגמים מפורטים במיוחד – עד לרמת קירות התמיכה מעץ, מה שהעניק לו השראה ליצור לעצמו הרחבות SketchUp שונות, המסייעות לזרימת העבודה בפרויקטים שלו. 

ג’ון מספק לנו הצצה לתהליכי העבודה הייחודיים שלו, וכיצד הוא מיישם את השימוש ב-SketchUp בפרויקט מגורים חדש עליו הוא עובד בקנדה.

הרבה חברים מקהילת SketchUp מכירים אותך ואת עבודתך מהמצגות הרבות שהצגת ופרויקטים שביצעת, האם תוכל לתת לנו סקירה של העסק שלך?

עם חברת הייעוץ לבנייה שלי – Constructability 3D, אנו תומכים בעסקים בתחום הבניה ברחבי ארה”ב וקנדה על-ידי יצירת מודלים מפורטים של המבנים שלהם על סמך רישומי ארכיטקטורה, מבנה ותשתיות דו-מימדיים, וכך אנחנו מסייעים להם להימנע מבעיות בתהליך הבנייה, עוד לפני שהוא התחיל.

אנו מפרסמים סקירה למבנה המפרטת את ממצאינו. תהליך זה חוסך בסופו של דבר ללקוחותינו אלפי דולרים בכל פרויקט. אנו בונים את המבנה שלהם במודל תלת מימדי ב-SketchUp עוד לפני שהם עושים זאת, כך שאם לנו יש שאלות, אלו שאלות שיהיו גם להם. לדוגמה, אנו עובדים עם ספקי השלד שלהם ומייבאים את דגמי השלד התלת-מימדיים שנבחרו לפרויקטים של הלקוחות שלנו למודל שיצרנו בתוכנה – ולא פעם אנו מוצאים בעיות משמעותיות עוד לפני שהם מזמינים את השלד, וכך אנו מונעים טעויות יקרות ועיכובים.

בלי לשים לב, הפכנו ל”מנהלי פרויקטים לפני בנייה” עבור מרבית לקוחותינו ואנו מארחים פגישות מקדימות בהן נוכחים הארכיטקט, מהנדס המבנה, קבלן השלד וכל מי שמעורב בתהליך הבנייה. פגישות אלו מועברות בשיחות ועידה עם שיתופי מסך סביב דגם התלת מימד שיצרנו עבור הלקוח ב-SketchUp.

הפגישה כוללת הצגה של כל שלב ושלב בתהליך הבנייה: החל מיציקות הבטון, היסודות והברזל ועד התקנת הרצפות, מסגרות הקיר והגג. בתחילת 2019 יצא ספרי “SketchUp for Builders”, בו אני סוקר בצורה מפורטת את תהליך העבודה שלי.

לאחרונה התחלתם לעבוד על פרויקט של בניין מגורים גדול בקנדה. האם אתה יכול לספר לנו קצת על הפרויקט הזה ואיך התחלת אותו?

דוויין אדי שהוא עמית וחבר חובב נלהב של SketchUp עובד אצל קבלן בקלגרי שבקנדה, על פיתוח פרויקט של 320 מיליון דולר. הוא יצר איתי קשר כדי לבדוק באם אוכל ליצור מודל של בניין בן 6 קומות, עם מסגרות עץ. אדי ניסה להעביר את החברה הזו לתהליך עבודה וירטואלי מלא של תכנון ובנייה ויצירה של מודל תלת מימדי וכאן SketchUp ממלאת תפקיד מרכזי במימוש חזון זה. שלוש יחידות פנטהאוז במפרט יוקרתי שעיצב אדי נדרשו גם הן לרישומי עיצוב פנים, וכן חבילת רינדור מלאה ותוכניות קומה וירטואליות שיתאימו לתצוגה בתוכנה או אפליקציה במסכי מגע.

בניית מבנה בן שש קומות ומסגרות עץ זו משימה מאתגרת! מהם האתגרים או המכשולים איתם עשוי להתמודד מי שנכנס לסוג פרויקט שכזה?

היחידות בבניין זה אינן “נערמות” כמו בבנייני מגורים רב-מפלסיים טיפוסיים. נדרשה עבודת הנדסה רבה ומורכבת כדי לגרום לעיצוב הזה לעבוד. המודל המפורט שיצרנו הצביע על התנגשויות רבות שחשפו כמה בעיות פוטנציאליות משמעותיות. אתגרים גדולים אחרים בפרויקט כללו הבטחת דירוג אש מתאים, בניית עתודות לתהליכי כיווץ העץ (שמתרחש בעקבות לחות) וניהול שינויים בעובי הקירות ובקירות התומכים עם עליית הרצפה.

ספר לנו קצת יותר על יעדי הפרויקט, תפקידכם וציר הזמן?

התכנון והבנייה של הבניין התחילו בינואר 2019 ונדרשו בין 9 ל-12 חודשים להשלמתו. מבין היעדים הרבים בפרויקט – העיקרי שבהם היה לבנות ביעילות את המבנה בן שש הקומות עם מסגרות עץ, ולעמוד במסגרת הזמן המשוערת שהוקצבה. התפקיד שלנו בפרויקט כלל יצירת חומרים שיווקיים, אספקת שרטוטי עיצוב פנים ליחידות הפנטהאוז ובניית מודל תלת מימדי ב-SketchUp. חלק מחומרי השיווק כללו רישומי Black line שיצרנו בעזרת SketchUp ו-LayOut, וביצועים מתקדמים יותר שביצענו באמצעות SketchUp ו-Enscape.

יצירת שרטוטי 2D בעזרת SketchUp ו-LayOut

רינדור ברמה גבוהה עם Enscape ו-SketchUp

האם הצלחתם לחסוך לחברה זמן ולהגדיל את היעילות באמצעות SketchUp?

חסכנו הן זמן והן כסף בפרויקט זה, הודות למודל הדיגיטלי המדויק של הבניין שבנינו – עוד לפני שהתחילה הבנייה בפועל. כשבניתי את המודל, יכולנו לזהות מיד התנגשויות וסוגיות בעייתיות שלא נחשפו ברישומים הדו-ממדיים. התוצאות היו כל כך משמעותיות, וכבר התקבלנו לעבודה נוספת לבניית מודל SketchUp Constructability3D לבניין גדול עוד יותר, בן שש קומות באותה שיטת פיתוח – ברדיוס של מעל 130,000 מ”ר!

אנו משתמשים בתהליך זה באופן שגרתי, ויצירת המודל ב-SketchUp מאפשר לנו לחסוך ללקוחותינו אלפי דולרים והרבה זמן שמוקדש לתיקון טעויות!

מכיוון שאתה לא תמיד נמצא בסביבה, איך אתה משתמש ב-SketchUp בעבודה עם הצוות בקנדה?

בתהליך הסקירה המוקדם אני מארח כמה ועדות בשיתופי מסך, במהלכן אני מסתובב סביב המודל ומציג את הסוגיות השונות הדורשות דגש. בדרך כלל משתתפים במפגשים אלה מנהלי פרויקטים בכירים, צוותי שדה, מהנדסים, אדריכלים, יועצי תשתיות ורבים אחרים המעורבים בפרויקט. לבונים יש רישיונות מרובים של SketchUp, כמו גם צוות מיומן, ואני מספק להם את הדגמים המתוקנים הסופיים עם השלמתם.

האם פגישות אלו נמצאו כמועילות? האם היית ממליץ על המצגות גם עבור אחרים העוסקים בתחום הבנייה?

בהחלט! לקוחות מקבלים ערך רב מצפייה במודלים שאנו משתפים. זה גם חוסך זמן ועלויות גבוהות נוספות, למשל הוצאות נסיעה. שימוש בסצנות ב-SketchUp, המוגדרות על פי שלבי בנייה מאפשר מעבר מהיר על כל שלב: החל מהיסודות, המסגרות, הרצפה, וכלה בגג. אני מנווט דרך השלבים השונים במודל ומצביע על כל הנושאים הרלוונטיים, והמשתתפים יכולים לעקוב אחריי דרך גיליון ה-PDF של סקירת הפרויקט שאני שולח להם.

השימוש בתוסף ה-Issue Tracker כדי לתייג פריטים מאפשר לי להדפיס בקלות דוח גרפי ממותג המציג את הבעיות יחד עם תיאור הבעיה.

איך בא לידי ביטוי השימוש שלך ב-SketchUp כחלק מתהליך העבודה בפרויקט?

תהליך העבודה שלי די זהה ועקבי בכל הפרויקטים שאני מבצע. הפרויקט הזה בחן את גבולות גודל קובץ ה-SketchUp שלי, כך שהייתי צריך לעבוד כל הזמן כדי לשמור על הדגם רזה ככל האפשר, עד שנאלצתי אפילו למדל את קולבי ה-Joist!

שיטת העבודה שאימצתי לעצמי כוללת את יבוא תוכניות הקומה לפרויקט, באמצעות תוסף יבוא קבצי ה-PDF. אני מייבא את ה-PDF ומדרג אותו, ביחס לממדי התוכנית הידועים. הדבר המלהיב ביבוא PDF לעומת יבוא קובץ CAD הוא שתוכלו לראות את כל הטקסט. לכן, כשמוסיפים חלונות ודלתות, תוכלו להתרשם מהגדלים ביחס לשרטוטים, אותם אני מציג בנפרד. מתחילים מתכנית הקומה הראשית ומירכוזה על 0,0,0 – אז אני בוחר נקודת יישור נפוצה, כמו פינת מבנה התואמת בכל המפלסים ואז יוצר נקודות כיוון העולות ויורדות.

זה יוצר “עמוד קומות” – מושג שחבריי הבנאים ודאי יבינו. לאחר מכן אני מקבץ את נקודות הכיוון הללו ונועל את הקבוצה. ברגע שיש לי את עמוד הקומות, אני מכניס כל תוכניות הקומה וממקם אותן בהתאם. מבט מהיר מלמעלה או צפייה מקבילה, מאפשרים לי לראות אם אחת מהקומות אינן מתיישרות כראוי. אתם תתפלאו לגלות באיזו תדירות רישומים אינם תואמים מקומה לקומה, כשבמקרים רבים הדבר אינו מתגלה עד שלב מאוחר בתהליך הבנייה, ולעיתים זה כבר מאוחר מידי. ברגע שסיימתי עם ייבוא תוכניות הקומה ויש לי את כולן, אניח כל אחת בשכבה שלה כדי לשלוט על הנראות.

משם אני ממשיך ליציקות, היסודות ועד הלוחות. תוכניות הקומה “יושבות” ישירות על גבי הרצפה ותת הרצפה, ממש כמו קווי קיר שצוירו בגיר, כך שאני פשוט ממדל את הקירות על גבי תוכניות הקומה באמצעות תוסף ה-Farmer for SketchUp. אני בודק ביחס לתוכניות כדי לוודא שכל הגבהים נכונים. כשאני מגיע למערכת הקומה, אני ממדל את קולבי ה-Joist או מייבא את שלד הקומה או שאבחר בשילוב של שניהם. אותו תהליך מתבצע גם עבור הגג.

אם יש למבנה מסגרת מקלות, אני ממדל את הקורות ו / או מייבא את שלד הגג, ואחר כך אני מכסה את הגג.
כל הדגמים שלי כוללים סצנות, כך שתוכלו לגלול בקלות דרך שלבי הבנייה. כשאני נתקל בבעיות, אני פשוט ממקם Tracker Issue על הפריט, שמצלם תמונת מצב ומאפשר לכם לקבל מידע נוסף על פרטי הבעיה. בכל שלב, אתם יכולים לצפות בדו”ח ולשלוח אותו לבעלי העניין בפרויקט. ניתן גם לערוך את הדו”ח כך שיכיל יותר צבעים וגרפיקה, וישלח כקובץ PDF ממותג ללקוחות. וכל זה יכול להיעשות בתוך SketchUp!

בנוסף ל SketchUp ולתוספים שפיתחת עבורך, באילו תוכנות אחרות אתה עושה שימוש כחלק מתהליך העבודה שלך?

השתמשתי ב-Trimble Connect כדי לשתף דגמים עם לקוחות והם השתמשו באפליקציית SketchUp Viewer החינמית כדי לצפות בדגמים במכשירים הניידים שלהם. לאחרונה קיבלתי הדגמה של תחנת ה-Tribmle Total, שם איתרנו בית חדש וקיבלנו תמונות טופוגרפיות. מגניב מאוד! אני ממש רוצה אחד, אבל צריך לחסוך לזה 😉

האם קבלנים עובדים עם הדגמים שלך? אם כן, כיצד?

כן, באופן שגרתי ושוטף. למרות שחשוב להבהיר שהדגמים שלי בהחלט לא מחליפים שרטוטים מקצועיים. שרטוטי העבודה הם אלו שקובעים בפועל, בזמן שהדגמים שלי מספקים מדריך חזותי המתלווה לתהליך.

האם אתה משתמש ב- LayOut? אם כן, איך זה משתלב בתהליך העבודה שלך?

בפרויקט הספציפי הזה השתמשנו ב-LayOut כדי ליצור רישומים לעיצוב פנים ליחידות הפנטהאוז. בנוסף לשימוש ב-LayOut להפקת מסמכי בנייה מדגמי ה-SketchUp שלנו, אנו משתמשים בהם גם כדי ליצור מצגות.

שימוש ב-LayOut לשיתוף תוכניות הפנטהאוז 

בפרויקט זה בפרט, נדרשנו לשימוש כפול – במודל לבנייה של הבניין עצמו, ובדגמי הפנטהאוז. השתמשנו ב-LayOut לניהול תהליך הבנייה והצלחנו להגיע לשיטה שעבדה מצוין בפנטהאוזים האלו ששווים מיליוני דולרים – אחד מהם היה מוערך ביותר משלושה מיליון דולר!

מהם היתרונות של השימוש ב-SketchUp בפרויקט כזה?

מצאתי שהשחקנים הגדולים בתחום תוכנות ה-CAD יכולים אמנם לייצר רישומים ודגמים מעולים, אבל אני מאמין שרוב המעצבים לא עושים בכך שימוש, או שאין להם את הזמן ליצור דגמים מפורטים, וזה בדרך כלל רק עניין של זמן עד שהם מבינים את זה. בהדמיות דו-מימדיות, כל כך הרבה פרטים חשובים עלולים להתפספס. בתור בונה בעצמי, אני ממוקד אך ורק בבנייה ופתירת בעיות לפני שהיא מתחילה. היתרונות הם רבים: לדוגמה, כשאני משלב אלמנטים ארכיטקטוניים, אלמנטים מבניים ותשתיות ב-SketchUp, זה מאפשר לי לראות לדוגמה שיש אינסטלציה שעולה למעלה עם הקיר, וקורה גדולה שמגיעה ישירות מעליה – איך זה הולך לעבוד? בעבודה עם הדגם, זה קופץ לך ישר לפנים וגורם לך לעצור לשאול שאלות!

מזהים בעיות עוד לפני שהן הופכות למשמעותיות 

האם הצלחת לזהות בעיות בעזרת המודל ולתפוס אותן בזמן, עוד לפני שהתחילה העבודה בשטח?

בהחלט! היו סוגיות רבות שהתגלו מראש. לרוע המזל, בפרויקט הזה לא קיבלתי את העבודה עד שהבנייה כבר החלה, ולכן חלק גדול מההחלטות שביצענו היו החלטות של “הרגע האחרון” או במקרים מסוימים, חומרים שכבר הוזמנו הושפעו מהדבר. לבניין המדובר היו כמה שכבות של פלדה ומסגרות שהצלחתי למדל בפירוט מלא. דבר זה איפשר לי להצביע על המון פריטים בעייתיים, כמו מיסבים שבלטו מעבר לקירות והשפיעו על הריצוף. הדגמים שלי סייעו למהנדסים לעצב מחדש מספר רב של מיסבים לפני ההזמנה – מה שחסך כסף וזמן רב.

שימוש במודל שלד כדי לזהות נקודות בעייתיות – עוד לפני תחילת הבנייה 

שמענו ביקורת ש-SketchUp מתקשה לעמוד בקצב של פרויקטים מעמיקים כאלה. האם זו גם החוויה שלך?

הדגמים שלי עשויים להיות איטיים מידי פעם וזאת בשל כמות הפרטים שאני מצרף. אפילו תוכניות הקומה הדו-מימדיות עלולות לנפח את הקבצים באופן ניכר. הדבקה וטעינה מחדש של רכיבים הם כלים שימושיים, ייחודיים ל-SketchUp והם יכולים לעזור בהחלט להאיץ את המודלים. טריק נוסף שסייע לי במהלך העבודה היה – יצירה של תיקיית רכיבים וקובץ SketchUp לכל יחידה בבניין. כשאני צריך לערוך יחידה, אני יכול לערוך את הקובץ הבודד ואז לטעון אותו מחדש במודל הגדול. אני גם מעתיק באופן שגרתי פריטים שאני עובד עליהם ומדביק אותם בקובץ נקי, מבצע את העריכות באופן מהיר יותר ואז מעתיק ומדביק במקום חזרה לדגם הגדול.

מבט אל תהליך העבודה: עריכה בתוך יחידה אינדיבידואלית 

באילו תוספים השתמשת בפרויקט זה?

מלבד ארבעת הפלאגינים שלי (Estimator, Framer, Tracker Issue, ו- PDF Important), התוספים העיקריים שלי הם: Builder Profile, ThomThom’s Solid Inspector, Selection toys ו-TIG Mirror.

יש לך טיפים לאנשי מקצוע אחרים העוסקים בענף הבנייה ורוצים לעבוד עם SketchUp?

וואו, שאלה טובה! אני מקווה שהשימוש בכלים כמו SketchUp יהפוך לנפוץ יותר בתעשייה. אני תמיד אומר – SketchUp הוא כלי מעולה לעיצוב, אבל הוא גם כלי בנייה מדהים.

אם מתכנן מנסה לבחון פרט בנייה יחיד או כיצד יכולים שני אלמנטים להשתלב יחד, הוא יכול לעשות את זה בקלות ב-SketchUp. מתכננים מנוסים יודעים איך לבנות דברים, ו-SketchUp נותנת להם את החופש ליצור את הגיאומטריה והטקסטורות ממש כמו במציאות, מה שימחיש להם כיצד הוא מתפקד בפועל, בנוסף לאפשרות לסובב אותו לפי הצורך. אני אומר – “התחילו עם פרויקט בנייה פשוט או בשלב בפרויקט פעיל והתאמנו”.

כמו כן, צפו בהרבה סרטוני הדרכה ביוטיוב – כך אני למדתי! יש שם כמה מורים נהדרים שמשקיעים את זמנם וחולקים טיפים וטריקים מועילים לעבודה. כמו כן, יש לי אתר נהדר לאנשי מקצוע בענף הבנייה. באתר זה תמצאו את פרק “שאל את המומחה”, בו אנשים יכולים לשאול אותי ואת שאר הצוות את כל השאלות שיש להם.

;

התחבר

הרשם/י לפתיחת חשבון

להורדת התוכנה בחינם נא מלאו את הפרטים

שמנו לב שהפנייה היא בנושא תמיכה