משמרים את ההיסטוריה בעזרת המודלים התלת מימדיים של סקצ’אפ

משמרים את ההיסטוריה בעזרת המודלים התלת מימדיים של סקצ’אפ

במאמר זה אנו מדברים עם האדריכל הקוריאני Byungho Eom, מייסד חברת CBT Solutions, בעל ותק של מעל ל-20 שנה במקצוע, ומשתמש SketchUp מעל ל-16 שנים! הפעם אנו חוקרים מודל תלת מימד שמציג מפעל של חברת Ilshin Spinning Co שהיה פעיל בשנת 1930 וייצר כותנה, חומרי סריגה, בדים ועוד. המפעל ממוקם באתר היסטורי, ומודל התלת מימד שהוכן עבורו בסקצ’אפ, עומד להיכנס לארכיון מיוחד.
*התמונות במאמר זה באדיבות CBT Solutions, אלא אם צוין אחרת.

*מבט ממעוף הציפור על המפעל של חברת Ilshin Spinning Co Ltd’s שהיה פעיל בשנות ה-30 בעיר Im-dong, Gwangju Metropolitan City, Korea

ספר לנו קצת על הרקע שלך

התחלתי את הקריירה שלי בתחום העיצוב הגרפי לבניינים, ותוך כדי למדתי לתואר שני בהנדסת אדריכלות. בשנת 2004 גיליתי את SketchUp כאשר התנסיתי במגוון תוכנות מידול. SketchUp הייתה כל כך אינטואיטיבית ונוחה לשימוש, שהחלטתי לבחור בה על פני שאר התוכנות.

“SketchUp הייתה כל כך אינטואיטיבית ונוחה לשימוש, שהחלטתי לבחור בה על פני שאר התוכנות”

השתמשתי ב-SketchUp עם הרחבות שונות לתוכנה בזמן שיצרתי מודלים של מנהרות, גשרים וכבישים, במסגרת עבודתי בחברות הנדסה גדולות. בהמשך השתמשתי ב-SketchUp גם בחברה שלי, CBT Solutions, כדי ליצור מודלים מבוססי שרטוטים, סריקות בתלת מימד, במשימות הנדסה הפוכה (reverse engineering), הערכת נפח עבודה ועוד עבודות קשורות. בנוסף, אנחנו מספקים שירותי ייעוץ לעבודה עם סקצ’אפ ושירותי הדרכה לארגונים וחברות.

שמענו שלאחרונה התחלת פרויקט חדש להקמת ארכיון מודלים תלת מימדיים. האם תוכל להרחיב על כך?

אתרים היסטוריים מודרניים רבים שנבנו בשנות ה- 1900 נהרסו ללא שום התחשבות בהיסטוריה שהם מייצגים – זה קרה וקורה בגלל רגשות שליליים הקשורים לתקופת הקולוניזציה היפנית בקוריאה (1910-1945), כמו גם להתפתחות המהירה במדינה.
הממשלות שלנו הכירו בצורך לזכור ולשמר את ההיסטוריה המודרנית, לקבל את העובדה שלמרות שלא תמיד נוח לנו איתו, העבר שלנו הוא עדיין חלק מההיסטוריה שלנו. וכך, החל משנת 2010, העיר גוואנגז’ו בוחרת מדי שנה אתרים שיכנסו לארכיון המודלים התלת מימדיים, כחלק מפרויקט השימור. מפעל זה נבחר לשימור בארכיון התלת מימדי בשנת 2018.

*מבט על החלק החיצוני של תחנת הכוח של המפעל שנבנתה בשנת 1930

ארכיוני תלת המימד הללו חשובים, מכיוון שבאמצעותם הקהילה מסוגלת לחקור ולהבין את החשיבות והערך האדריכלי של מבנים היסטוריים – גם בקרב הדורות הבאים שלא יזכו בהכרח להכיר את המבנים עצמם.

ממה מורכבים בדרך כלל הארכיונים הדיגיטליים האלה?

ארכיון תלת מימד מכיל בדרך כלל שרטוטים ורישומים, צילומים מקוריים של המבנה ומחקרים אקדמיים קשורים. נכסים אלו הם בעלי ערך, אבל במידה ובניין ייפגע בשריפה או באירוע טבע בלתי צפוי – כל החומרים הללו לא יספיקו לצרכי לימודים או שחזורים כלשהם. מעבר לכך, שרטוטים ותמונות בלבד לא הספיקו כדי לתפוס את תשומת הלב של התושבים המקומיים, כדי לעורר עניין אצלהם לגבי הנכס ההיסטורי. כדי להתמודד עם סוגיה זו, הצענו לבצע סריקות בתלת מימד כדי ליצור מודלים תלת מימדיים – מה שמאפשר לנו לא רק לתעד את הנתונים המדויקים של המבנה, אלא גם להנגיש את המידע לתושבים באמצעות וידאו וטכנולוגיית VR.

“כדי להתמודד עם סוגיה זו, הצענו סריקת תלת מימד ליצור מודלים תלת-ממדיים. זה יאפשר לנו לא רק לתעד את נתוני הבנייה המדויקים, אלא גם להנגיש מידע לתושבים באמצעות וידאו ו- VR. “

בנוסף לכך, הנתונים שנוצרו יכולים לסייע בעתיד לטובת תהליכים של התחדשות עירונית.

*תיעוד תהליך סריקת התלת מימד של הבניין על ידי חברת CBT Solutions, ומודלים המבוססים על נתוני ה-Point-cloud של המבנה. 

אנו מוצאים שאחד האתגרים שיוצרים מורכבות גדולה ביותר בפיתוח של עיר הוא להביא לידי ביטוי את הקשר בין זהותה לעבר לעתיד. לדוגמה, ביצענו פרויקט התחדשות עירונית בכפר Penguin, שהתאפיין באוכלוסייה מבוגרת בצורה מובהקת. כיום, לאחר הפרויקט, זהו כפר המשמש כמקום מגורים לאוכלוסיה מבוגרת, ולצידה קהילה חדשה של אמנים צעירים.

נשמח אם תסביר לנו קצת על תהליך העבודה בפרויקט המפעל שביצעתם

הבניין עצמו ישן מאוד, ולכן לא היו לנו רישומי דו-מימד שעליהם יכולנו להתבסס. כדי להתחיל את הפרויקט, השתמשנו בסורק תלת מימד כדי להשיג מדידות מדויקות של הבניין כמו שהוא בנוי כיום. בעזרת נתוני Point Cloud ומחקר, הצלחנו ליצור שחזורי תלת מימד של המתקן באמצעות SketchUp. בעזרת דגמים אלו, אנו יכולים ליצור נכסים כמו שרטוטים, תמונות ותכני VR.

“SketchUp הוא כלי חיוני ביותר ליצירת תוכן מהותי במגוון רחב של תחומים.”

*שרטוטי 3D המציגים את החלק הפנימי של המפעל של חברת Ilshin Spinning Co Ltd’s 

SketchUp הוא כלי חיוני ביותר ליצירת תוכן מהותי במגוון רחב של תחומים. לאחר שיצרנו מחדש את כל הדגמים, יצרנו סרטון וידאו כדי להבין איך עבדו מערכות ההפעלה של הבניין בראשית שנות השלושים.

*סרטון הממחיש את יצירת המודל התלת מימדי מנתוני Point Cloud

כמה זמן נדרש לכם בשביל לבצע את הפרויקט?

השקת הפרויקט תוכננה לפסטיבל האדריכלות והתרבות של גוואנגז’ו, כך שלא היה לנו זמן להתעכב. התחלנו במרץ 2018 והיו לנו שמונה חודשים להשלים את הפרויקט. את החודש הראשון הקדשנו לביצוע עבודות הכנה, לאחר מכן השקענו כחצי שנה בהפקת סריקות תלת מימד, מודלים תלת מימדים ושרטוטי 2D, ואת החודש האחרון הקדשנו לתיעוד התהליך והכנה של דוחות. בעזרת SketchUp, הצלחנו ליצור תהליך עבודה יעיל ומדויק ולעמוד בזמנים שהוגדרו.

*מודל של המתקן

אילו דברים מרתקים למדתם בעקבות פרויקט זה?

ליד הבניין יש מאגר גדול שמספק מים כל הזמן; זה הופך את המפעל המתועד בפרויקט למתקן התעשייה המקומי היחיד שיש לו תחנת כוח ייעודית משלו.

*מודל תלת מימדי שעוצב ב-SketchUp ורונדר ב-Twinmotion, של תחנת הכוח הצמודה למפעל

תחנת הכח הצמודה למפעל כוללת מבנה בטון מזוין עם חיזוקי פלדה – מראה לא רגיל, מכיוון שבתקופה ההיא היה די נדיר למצוא בקוריאה מבנים הבנויים בצורה כה מושקעת. אנחנו חושבים שהסיבה שמבנה זה בנוי בצורה כה חזקה היא בגלל רעידת האדמה הגדולה של קאנטו שפקדה את יפן בשנת 1923.
המפעל מתבסס על שלד מודולרי וחומרי בנייה נפוצים המיוצרים בייצור המוני. זה הופך את התחזוקה ליעילה מאד בזכות תיקונים קלים וחומרים זמינים – כך שניתן להחליף חלקים בקלות. הודות לעובדה שהוא בנוי בעיקר מבטון מזוין ופלדה, מבנה זה היה גם חסין לאש בצורה טובה משמעותית ממבנים אחרים שנבנו באותה תקופה, שהתאפיינו בהרבה עץ ולבנים מחומרים דליקים.

*שלד פלדה מחוזק – מימין מודל שעבר רינדור ומשמאל תמונה 

איננו יודעים מדוע הוקם המפעל באילשין בצורה הצופה את פני העתיד. רבים מסיקים שהוא היה חלק משרשרת אספקה חשובה, בין השאר לייצור מדים לחיילים שלחמו במלחמות העולם הראשונה והשנייה. המבנה של המפעל נחשב למתקדם בהרבה מזה של מפעלים אחרים שהוקמו באותה תקופה, מה שאפשר לו לשרוד גם את מלחמת קוריאה שפרצה בשנות ה-50.

עם אילו אתגרים נדרשתם להתמודד במהלך פרויקט זה?

כיוון שהבניין נבנה בתקופה הקולוניאלית היפנית, היו לרשותנו מעט מאוד תצלומים של אב הטיפוס לפני שחזורו לאחר מלחמת קוריאה בשנת 1945.

*תמונת Sitemap של המתקן

פירוש הדבר שהמקורות היחידים עליהם יכולנו להסתמך לצורך בניית מודל התלת מימד של הבניין היו נתוני סריקת התלת מימד שאספנו ותמונות של מפעלים אחרים שנבנו באותה תקופה ביפן. ממש במקרה הצלחתי למצוא תמונה של המפעל, חודשיים בלבד לפני תאריך סיום הפרויקט – איזה מזל! התמונה צולמה לפני שנבנו חדרי הדוודים, החוסמים כעת את הנוף הקדמי של הבניין, כך ששרטוט החלק הקדמי לגובה היה צורך חיוני. לאחר שסיימנו ליצור את זה, השתמשתי בכלי ה-‘Match Photo’ של SketchUp כדי לבדוק את הדיוק בין דגמי התמונה לבין המודל התלת מימד שיצרתי – כמה שמחנו לגלות שנתוני מודל השחזור והתמונה היו זהים בכמעט 90%.

השתמשתי בכלי ה-‘Match Photo’ של SketchUp כדי לבדוק את הדיוק בין דגמי התמונה לבין המודל התלת מימד שיצרתי – כמה שמחנו לגלות שנתוני מודל השחזור והתמונה היו זהים בכמעט 90%.

*סרטון Match Photo ב-SketchUp

הודות לתמונה שמצאנו, יכולנו לחשוף מתקנים שלא קיימים כיום, כמו מנוף מונע פחם, סיפון בכניסה השמאלית וגרמי מדרגות. על ידי הוספת אלמנטים אלה לדגם התלת מימד, נוכל לשחזר את המבנה בצורה מדויקת וקרובה אף יותר לצורתו המקורית.

באילו תוספים השתמשתם כדי לייצר את המודל הזה בסקצ’אפ?

השתמשנו כמובן ב-Undet for SketchUp ליצירת מודלים מבוססים על נתוני Point Cloud. בנוסף, השתמשנו בתוספים המופיעים ברשימה זו לאורך הפרויקט:
מידול אורגני: Aristan, SUbD, Curviloft, Extrude Tools
מידול אדריכלי: 1001bit Pro, בונה פרופילים
מידול סוליד: BoolTools, Solid Inspector
שרטוט דו-מימד: Bezier Spline, Edge Tools, Curvizard
מידול טרה: Maker Maker, כלים על פני השטח, TopoShaper
תוספים שימושיים נוספים: CleanUp, Fredo Tools, FredoScale, JointPushPull, JHS Powerbar, QuadFace Tools, Make Face, Zorro
אני מעריך מאוד את מפתחי ההרחבות של SketchUp ואני מעריץ גדול של שש ההרחבות השימושיות, החדשניות והחינמיות של Fredo. הם שינו לטובה את צורת העבודה שלי עם SketchUp.

מהם קיצורי הדרך המועדפים עליך ב-SketchUp?

אין לי טיפים מיוחדים לקיצורי דרך עבור SketchUp, אבל אני קובע ארבעים קיצורי מקשים כדי להגדיל את יעילות תהליך העבודה שלי ביצירת מודלים תלת מימדיים. אני משתמש ב-AMS Window Setting כדי למקסם את היכולות של התוכנה ואת מהירות העבודה של המערכת, מכיוון שאני משתמש בתוספים רבים. למחיקה סלקטיבית של מאפיינים מרובים בזמן המידול, אני משתמש ב-‘Push / Pull’ ב-‘בחר’, מכיוון שכאשר אני עובר עם הסמן על אלמנט מסוים, כלי ה-‘Push / Pull’ בוחר אותו בצורה אוטומטית.

*הדגמה של כלי ה-Push / Pull

האם אתה מזהה מגמות שעתידות להתפתח בענף זה בשנים הקרובות?

האוכלוסייה בקוריאה הופכת מבוגרת יותר, ויחד עם זאת הקמתם של בניינים חדשים רשמה האטה מסוימת, כך שהיום אנחנו משופצים יותר ויותר בניינים קיימים.
תהליך זה זה מביא להתמקדות בפרויקטים של התחדשות עירונית, והחלק המכריע ביותר בשחזור ובנייה מדויקים, הוא הנדסת הפוכה (reverse engineering). אנו צופים כי בעתיד הקרוב עוד ועוד פרויקטים ידרשו טכנולוגיית סריקה ומודלים תלת מימדיים לצורך שיפוץ מבנים קיימים.

*סרטון המציג את המודל התלת מימדי של המפעל 

אני מאמין שבעתיד תוכנות ארכיטקטורה לא ישמשו רק לצורך יצירת שרטוטי 2D ולמודלים תלת ממדיים, אלא גם ככלי עבודה שיעבוד יחד עם נתונים מתקדמים, כגון רישום ועיבוד נתונים של ב-point cloud. זה יהיה חשוב לביצועים שלנו.
בימים אלו אני עובד על שיפוץ האצטדיון הראשי האולימפי Jamsil באמצעות reverse engineering. איצטדיון זה נבנה כדי לארח את טקס הפתיחה של משחקי אולימפיאדת סיאול בשנת 1988. גודל האצטדיון הוא 75,469 מ”ר, ויש לו קיבולת של 100,000 איש. זה אחד הבניינים הגדולים ביותר שעבדתי עליהם אי פעם, כך שזה מאתגר עבורי. עם זאת, אני יודע שאהיה בסדר כל עוד SketchUp לצידי.

;

התחבר

הרשם/י לפתיחת חשבון

להורדת התוכנה בחינם נא מלאו את הפרטים

שמנו לב שהפנייה היא בנושא תמיכה